Nuoriso vaihto Espanjaan-matkapäiväkirja 2011

Nuorisovaihto Espanjassa 14. – 21.8.2011

Sunnuntai:

Piti herätä tosi aikaisin, koska lento Helsinkiin lähti Rovaniemeltä jo 9.15. Helsingistä lensimme Tukholmaan ja Tukholmasta Madridiin, josta menimme bussilla Oviedoon. Bussi oli erilainen, siellä oli nainen joka tarjoili meille parin tunnin välein, kuuden tunnin bussimatkan ajan juomaa ja ruokaa. Kun me sitten puoli kahdelta yöllä saavuimme Oviedoon, meitä tultiin hakemaan autoilla hostelliin jossa yövyimme. Nuorisovaihtoon osallistuivat Puola, Saksa, Espanja ja me suomalaiset (ranualaiset).

Hostellissa muut nuoret olivat meitä vastassa, ja meille oli jaettu huoneet, jotka olivat sekoitettu täysin. Olimme hyvin väsyneitä 20 tunnin matkustuksen jälkeen, ja menimme neljän aikaan nukkumaan.

Maanantai 15.8.:

Neljän tunnin yöunien jälkeen alkoi ohjelma. Tutustumisleikit muiden nuorten kanssa kestivät pari tuntia, jonka jälkeen menimme lounaalle Espanjalaiseen ravintolaan, jossa saimme kahta eri ruokalajia. Kun olimme syöneet, kävelimme torialueelle jossa meidät jaettiin ryhmiin, johon kuului jokaisesta maasta yksi nuori. Edessä oli rankka kilpailu keskustassa. Etsimme vastauksia meille annettuihin tehtäviin. Tämän jälkeen menimme puistoon, jossa alkoi Espanjalaisten ohjelma. Puistossa oltiin noin tunnin pelien ja leikkien merkeissä.

Sitten lähdettiin ravintolaan syömään. Illalla meillä oli vapaata aikaa, ja tutustuimme paremmin muihin nuoriin. Nukkumaan menimme myöhään.

Tiistai 16.8.:

Herätys oli jo kahdeksalta ja olimme useimmat tosi väsyneitä, koska emme kerenneet nukkua montaa tuntia. Aaamupalan jälkeen lähdimme linja-autolla kohteeseen, joka oli 20 km Oviedosta. Se oli jokin vuoristokylä jossa oli pyöräsafari. Maisemat olivat ihanat ja sää suosi meitä (+27C). Ajoimme maastopyörillä kapeaa tietä 14 km suuntaansa, ja menomatka oli ylämäkeä koko ajan. Ajoimme vuoristojen välissä, säkkipimeissä tunneleissa ja metsissä. Muutama karhukin nähtiin menomatkalla. Pitkän ajomatkan jälkeen pysähdyimme piknikille isolle aukiolle jossa söimme ja loikoilimme pari tuntia. Lähdimme sitten takaisin samaa reittiä, joka oli alamäkeä. Pari ihmistä kaatui, ja yksi loukkasi itsensä. Kun päästiin hostellille, alkoi reflection ryhmäkeskustelu, jonka jälkeen oli suomalaisten ilta. Tarjosimme heille suomalaisia ’ruokia’ kuten hapankorppua ja savuporoa, salmiakkia ja lakritsia, sekä suomalaista suklaata. Lisäksi pelasimme Mölkkyä, jonka myös lajhjoitimme isännillemme. Illalla oli taas vapaata aikaa, ja tutustuimme muihin nuoriin paremmin. Oltiin nuorten kesken se ilta/yö.

Keskiviikko 17.8.:

Lähdettiin leirintäalueelle kahdeksi yöksi. Ensimmäiseksi pystytettiin teltat, ja sen jälkeen lähdettiin ravintolaan syömään. Syömisen jälkeen mentiin vaeltamaan, ja sen jälkeen uimaan. Rannalla oltiin pari tuntia jonka jälkeen palattiin leirintäalueelle. Leirintäalue oli mukava paikka, tosi paljon erilaisia puita ympäröi aluetta, ja me nukuttiin palmujen alla teltoissa. Ilta/yö meni muiden nuorten kanssa jutellessa.

Torstai 18.8.:

Herätys oli jälleen kerran aikaisin, koska lähdimme melomaan Sella River –joelle. Se oli todella mukavaa! Kaikki tykkäsivät siitä. Muutama kanootti taisi kiepsahtaa ympäri, mutta onneksi vesi ei ollut kylmää. Pidimme 11 km melontamatkallamme kaksi taukoa, jolloin levähdimme ja söimme, jotkut kävivät uimassa tauoilla, jotkut eivät tarvinneet siihen taukoja, vaan hyppäsivät kanootista hieman polskimaan, ja jatkoivat sitten taas matkaa. Melomisen jälkeen saimme vähän aikaa shoppailla. Kun saavuimme takaisin leirintäalueelle oli saksalaisten ilta jossa he tarjoilivat ruokaa, ja kuuntelimme saksalaista musiikkia. Pakkasimme jo joitain tavaroita seuraavan päivän lähtöä varten.

Perjantai 19.8.:

Aamulla purimme teltat ja kävelimme juna-asemalle josta menimme Gijoniin. Ensimmäiseksi menimme syömään kiinalaiseen ravintolaan, jossa oli tosi hyvää ruokaa. Kun olimme syöneet, saimme vähän aikaa shoppailla Gijonissa. Sen jälkeen menimme tanssistudiolle koko porukka. Siellä meitä odotti tanssinopettaja, joka oli tosi mukava. Opettelimme yhden tanssin, ja esitimme sen sitten muille kahdessa ryhmässä. Tämän jälkeen lähdimme takaisin Oviedoon. Aloimme illalla nukkumaan ’ajoissa’ koska seuraava päivä tulisi olemaan rankka.

Lauantai 20.8.:

Lähdimme junalla Arriondasiin. Siellä meitä odotti surffauskurssi! Kaikki olivat innoissaan päästessään kokeilemaan surffausta. Osalla se alkoi jo luonnistuakin ihan hyvin. Meillä oli ammattilainen opettajana, ja kun piti lähteä rannalta niin osa olisi halunnut jäädä sinne vielä surffaamaan. Surffauksen jälkeen mentiin junalla Arriondasin keskustaan, jossa meillä oli vähän aikaa shoppailla. Saksalaiset eivät voineet kokeilla surffausta, koska he lähtivät jo lauantai aamuna Saksaan. Kun pääsimme hostellille, pakkasimme tavaramme ja illalla oli by bye partyjen aika.

Lähdimme todella haikein mielin takaisin Suomeen puolenyön aikoihin. Lähtö oli kaikille vaikea.

Olemme sitä mieltä että vaihto onnistui täydellisesti ja meillä oli tosi hyvä Suomen porukka kasassa! J