720x120.jpg

Ravinto


RAVINTO


Omaan terveyteen voi vaikuttaa helposti syömällä monipuolisesti ja terveellisesti. Etenkin kasvavan murrosikäisen ruokavaliolla on suuri merkitys terveydelle aikuisena. Syöminen voi joskus olla hankalaa. Pitää syödä monipuolisesti ja terveellisesti, mutta samalla kuitenkin koko ajan varoitellaan siitä, että ei saa syödä liikaa, ettei liho. Huonosti syöneenä ei jaksa ja koulussakin voi sitten mennä huonommin.


Pojat: Kunnon ruoka on?

    * Monipuolista…ei siis vain pölykapselipitsoja
    * Säännöllisesti syötynä (siis ne ateriat)
    * Kohtuudella nautittua…röyh…
    * Elämyksellistä…wau,vietnamilaiseen kokeen makuelämyksiä
    * Virkistävää…ja taas jaksaa
    * Ilo silmälle...kivat lautasliinat
    * Mahdoton tehtävä? Eihän toki!

Ruoka kannattaa syödä ruokapöydässä. Telkkaria katsellessa tai tietokoneen ääressä voi vahingossa napostella enemmän kuin oli tarkoituskaan.


Tytöt: Ei kai vaaka ohjaa sinun elämääsi?

Laihuus ei ole tavoite vaan hyvä olo. Hyvää oloa varten tarvitset monipuolistaa ruokaa säännöllisesti. Pelkkä ruoka ei ole avain hyvään oloon mutta se on ratkaiseva osa. Kun elimistö saa tarvitsemansa ravintoaineet jaksaa se toimia niin opiskellessasi koulussa kuin fyysisesti omissa harrastuksissasi. Lopeta ihannepainotaulukkojen tutkailu ja kuuntele omaa oloasi. Langanlaihat mannekiinit eivät ole hyviä esikuvia. Kaikki naiset ovat rakenteeltaan eripainoisia joten samanmittainen kevyempi ystäväkään ei ole ihannepainosi.

Murrosiän alkaessa paino nousee ja muodot pyöristyvät, myös ruokahalu kasvaa. Ruoka antaa kasvuvoimaa. Murrosiässä tyttöjen elimistön rasvapitoisuus nousee mutta rasvakudos on tärkeää, ilman rasvaa ei naissukuhormonia muodostu, kuukautiset häiriintyvät ja luusto vaurioituu. Liikunta on hyvä tapa pitää ns. ylimääräiset kilot poissa ja silti näyttää hyvältä, ennen kaikkea terveeltä!


Kun syömisestä tulee ongelma

Syömishäiriöllä tarkoitetaan sellaisia syömisongelmia, joissa yksilö tarkkailee jatkuvasti ruokaa ja omaa painoaan. Syömishäiriöisellä ruoka ohjaa koko elämää. Puheenaiheet koskevat ruokaa, laihduttamista ja terveellisiä elämäntapoja. Syömisen rajoittaminen, pakonomainen tarve urheilla jatkuvasti, ruoan ahmiminen ja oksentaminen, ulostuslääkkeiden käyttö ja pakonomainen ylensyönti ovat oireita pahasta olosta. Syömishäiriöinen ihminen vaarantaa fyysisen terveytensä sekä ihmissuhteet ja jokapäiväinen elämä vaikeutuu. Syömishäiriössä ei ole kyse pelkästään ruoasta tai laihduttamisesta. Syömishäiriö on oire, jonka syy on joku muu, esim. epävarmuus itsestä tai paha olo, jota puretaan syömällä tai syömättä jättämisellä.

Syömishäiriöliiton ylläpitämä neuvontapuhelin;
02-2519207 arkisin klo 9:00 - 15:00 ja maanantaisin klo 18:00 - 20:00

Liitteet