720x120.jpg

Nukkuminen Lepo

NUKKUMINEN JA LEPO

Nukut riittävästi, jos menet illalla nukkumaan, heräät aamulla virkeänä ja olet uudelleen väsynyt vasta illalla. Normaalisti nukkuva nukahtaa illalla noin vartissa ja yöllä herätessään nukahtaa helposti uudelleen.


NUKKU-MATIN JA -MAIJAN HYVÄN UNEN OHJEET

  1. Yritä nousta vuoteesta säännöllisesti samaan aikaan aamuisin, vaikka olisit nukkunut huonosti. Ajan mittaan tämä tapa johtaa myös parempaan unen saantiin.
  2. Jokainen tarvitsee eri määrän unta. Pyri nukkumaan säännöllisesti, omaa unentarvettasi noudattaen.
  3. Varaa vuoteesi pelkälle nukkumiselle. Pidä huone yön aikana sopivan viileänä, liian lämmin makuuhuone häiritsee nukkumista. Huoneen tulisi olla rauhallinen ja sopivan hämärä, mutta aamulla herätessä runsas valo virkistää ihmeesti.
  4. Vuoteesi pitää olla mukava. Toisille sopii pehmeämpi patja, toisille taas kovempi.
    Pääasia, että pidät itse patjaasi hyvänä. Tyyny on sopivan paksu silloin, kun pää on suorassa kyljellä nukuttaessa.
  5. Kevyt liikunta illalla helpottaa unen tuloa. Raskas fyysinen harjoitus alle kahden tunnin sisällä ennen nukkumaanmenoa sen sijaan häiritsee unta.
  6. Illalla tulisi syödä päivän pääateria - ei kuitenkaan mitään liian raskasta eikä juuri ennen nukkumaan menemistä. Ihanne ruokailuaika on noin klo 19. Makeat jälkiruoat edistävät nukahtamista.
  7. Jokin rentouttava tekeminen ennen nukkumaanmenoa, esimerkiksi lämmin kylpy tai lukeminen edistävät unen tuloa. On myös muita keinoja rentouttaa mieli ja keho vuoteeseen menon jälkeen (mukavien asioiden ajatteleminen, kevyt venyttely). Levollisin mielin on helpompi nukahtaa.

(Lähde: Brandt, Korteniemi-Poikela, Cacciatore, Huovinen: Hei beibi, Mä oon tulta!)

Vielä muutama hyvä vinkki:

  • Jos uni ei meinaa tulla, nouse ylös ja nauti hetki yön hiljaisista hetkistä. Yritä nukkumaanmenoa uudelleen heti, kun tunnet itsesi väsyneeksi.
  • Kaikille eivät päiväunet sovi, joillakin päiväunet häiritsevät yöunta. Jos haluat nukkua päivällä, nuku korkeintaan ½ - 1 tunnin päiväunet.
  • Kahvi ja energiajuomat piristävät monen tunnin ajan. Vältä niitä, jos sinulla on vaikeuksia hyvien yöunien kanssa. Tupakan ja nuuskan nikotiini vaikuttaa myös piristävästi
Liitteet