720x120.jpg

Liikunta

LIIKUNTA

 

 

Jokainen voi edistää omaa terveyttään ja hyvinvointiaan pitämällä omaa toimintakykyään yllä, liikkumalla säännöllisesti. Liikunnan tarpeen määrä vaihtelee eri yksilöillä ja myös samoilla henkilöillä eri elämänvaiheissa. Jokaisen aikuisen tulisi osallistua kohtalaisesti kuormittavaan fyysiseen aktiivisuuteen vähintään 30 minuutin ajan useimpina, mieluimmin kaikkina päivinä viikossa, esimerkiksi työmatkojen kävely tai pyöräily. Lapsille ja nuorille suositellaan vähintään tunnin päivittäistä monipuolisesti kuormittavaa liikuntaa.

Joillekin liikunnan harrastaminen on ihan luonnollista toisille taas pakkopullaa. Säännöllinen liikunta helpottaa painonhallintaa ja mahdollistaa riittävän monipuolisen ruuan nauttimisen. Kannattaa siis käydä säännöllisesti koulun liikuntatunneilla ja harrastaa ainakin vaikka niin sanottua hyötyliikuntaa eli kulkea koulumatkat kävellen tai pyörällä. Linkit osiosta löydät pienen testin johon vastaamalla saat tietoa tämän hetkisestä kunnostasi.

 

Liitteet